Μία από τις σημαντικές καινοτομίες του προγράμματος ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΝΟΙΚΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ , είναι ότι αυτό οργανώθηκε από τον Δήημο και υλοποιήθηκε από τους εκπαιδευτικούς μέσα στα σχολεία που συμμετείχαν. Η συνεργασία αυτή είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, αφού είναι από τις λίγες φορές που, κατόπιν πρωτοβουλίας του Δήμου και όχι κάποιου φορέα που ελέγχεται από το Υπουργείο Πιδέιας, οργανώθηκε επιμόρφωση εκπαιδευτικών, υλοποιήθηκαν εκπαιδευτικές δραστηριότητες μέσα στις σχολικές μονάδες και τελικά πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική έρευνα με στόχο να αποτιμηθούν τα αποτελέσματα του Προγράμματος και αν αναδειχθούν οι καλές πρακτικές που εφαρμόστηκαν.
Σε αρκετά σημεία η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε βασίστηκε στην εμπειρία προηγούμενων αντίστοιχων προγραμμάτων όπως
Τα Οικολογικά Σχολεία.
Το Αειφόρο Σχολείο.
Euronet 50/50.
U4 Energy.
Η Δύναμη του 10.
Παράλληλα, μέσα από τη συνολική δομή του Προγράμματος η οποία τελικά διαμορφώθηκε με τη συνεργασία του Γερμανκού Ινστιτούτου για το Περιβάλλον (UFU), μεταφέρθηκε η τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί κατά την εφαρμογή περιβαλλοντικών προγραμμάτων με αντικείμενο την εξοικονόμηση ενέργειας, στα σχολεία του Βερολίνου