ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Η υλοποίηση του Προγράμαμτος στα σχολεία βασίστηκε σε μία συγκεκριμένη μεθοδολογία 10 διακριτών βημάτων. Αυτό δε σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είχαν την πλήρη ελευθερία να πραγματοποιήσουν επί πλέον δραστηριότητες σύμφωνα με την κρίση τους και τη δυναμική της ομάδας των μαθητών και μαθητριών που θα συμμετείχαν στο Πρόγραμμα. Όμως η ύπαρξη μίας συγκεκριμένης ελάχιστης διαδικασίας, ήταν απαραίτητα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι θα υλοποιούνταν οι στόχοι που είχαν τεθεί κατά τον σχεδιασμό του Προγράμαμτος και ότι η εκπαιδευτική έρευνα με την οποία θα ολοκληρωνόταν το Πρόγραμμα θα μπορούσε να δώσει συγκρίσιμα αποτελέσματα σε κάθε σχολείο. Τα δέκα βήματα της μεθοδολογίας που ακολουθήθηκε ήταν τα εξής:
Βήμα 1: Δημιουργείται η Ενεργειακή Ομάδα που απαρτίζεται από μαθητές και είναι υπεύθυνη για τη συνολική προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας και ευαισθητοποίησης για την κλιματική αλλαγή στο σχολείο.
Βήμα 2: Δημιουργείται το Ενεργειακό Συμβούλιο στο οποίο εκτός από τους εκπαιδευτικούς που υλοποιούν το Πρόγραμμα και τρεις εκπροσώπους της Ενεργειακής Ομάδας, συμμετέχει η Διευθύντρια/ο Διευθυντής, εκπρόσωπος του Συλλόγου Γονέων, ο Επιστάτης και ένας εκπρόσωπος του Δήμου. Το έργο του Συμβουλίου είναι να διασφαλίσει τα απαραίτητα στοιχεία για την πραγματοποίηση της αποτύπωσης της κατάστασης του σχολείου και να διευκολύνει την υιοθέτηση των μέτρων που θα προταθούν στο τέλος του Προγάμματος από την ενεργειακή Ομάδα.
Βήμα 3: Αρχική αποτύπωση της κατάστασης του σχολείου από το Ενεργειακό Συμβούλιο.
Βήμα 4: Θεωρητική διερεύνηση ζητημάτων που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή και την κατανάλωση ενέργειας στα κτίρια, από τους μαθητές και τις μαθήτριες της Ενεργειακής Ομάδας.
Βήμα 5: Η Ενεργειακή Ομάδα πραγματοποιεί την λεπτομερή Ενεργειακή Περιήγηση του σχολείου με στόχο να καταρτίσει το λεπτομερειακό ενεργειακό προφίλ του σχολείου. Στη διαδικασία αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες δεν περιορίζονται στην παρατήρηση και την καταγραφή σχετικά με την κατανάλωση ενέργειας, αλλά κάνουν και μετρήσεις με χρήση κατάλληλων επιστημονικών οργάνων, καταγράφοντας τη θερμοκρασία, τον φωτισμό, την υγρασία και την ποιότητα του αέρα στις αίθουσες διδασκαλίας και βγάζοντας συμπεράσματα σχετικά με την ορθολογική ή όχι συμπεριφορά των χρηστών του κτιρίου.
Βήμα 6: Αποτυπώνεται ο ενεργειακός χάρτης του σχολείου και διαμορφώνονται προτάσεις για ορθολογικότερη χρήση της ενέργειας σε αυτό. Συντάσσσεται ο οικοκώδικας του σχολείου με στόχο την αλλαγή στάσης μαθητών και εκπαιδευτικών.
Βήμα 7: Διαδίδονται μέσα στη σχολική κοινότητα τα αποτελέσματα της εργασίας της Ενεργειακής Ομάδα με κάθε πρόσφορο μέσο.
Βήμα 8: Πραγαμτοποιούνυαι αντίστοιχες δράσεις στη γειτονιά του σχολείου, μοιράζεται σχετικό υλικό, γίνονται μετρήσεις στα γύρω κτίρια με στόχο να παρακινηθούν οι πολίτες να πάρουν πρωτοβουλίες για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος των κτιρίων.
Βήμα 9: Καταγράφονται οι αναγκαίες κτιριολογικές παρεμβάσεις για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του σχολικού κτιρίου και σε συνεργασία με το Ενεργειακό Συμβούλιο, κάποιες δρομολογούνται προς άμεση υλοποίηση με μέσα του σχολείου και για τις υπόλοιπες υποβάλλεται σχετικό αίτημα προς τον Δήμο.
Βήμα 10: Γίνεται αξιολόγηση του Προγράμματος