Loading...
Μεθοδολογία (Έρευνα) 2019-09-17T13:59:17+00:00

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 73 σχολεία του Δήμου Αθηναίων (37 δημοτικά, 36 γυμνάσια, Λύκεια και ΕΠΑΛ), με τη συμμετοχή 197 εκπαιδευτικών και περίπου 730 μαθητών (10 μαθητές από κάθε σχολική μονάδα).

Η ανάγκη της ερευνητικής αποτίμησης της υλοποίησης του προγράμματος προκύπτει, μεταξύ άλλων, από δυο βασικούς λόγους. Αφ’ ενός οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα είναι οι πολίτες που βιώνουν ήδη, και θα βιώσουν περισσότερο στη ζωή τους, τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Ως εκ τούτου έχει σημασία να αποτιμήσουμε κατά πόσον η  συμμετοχική τους σε  αειφορικές πρακτικές βιωματικής εκπαίδευσης,  μπορεί να επηρεάσει τη στάση τους απέναντι στα σχετικά ζητήματα, αυξάνοντας την ευαισθητοποίησή τους και παρακινώντας τους να έχουν ενεργητικότερο ρόλο στην προσπάθεια μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος του σχολείου τους.

Αφ’ ετέρου, τα σχολεία στην Αθήνα έχουν σημαντικό μερίδιο στην κατανάλωση ενέργειας των κτιρίων που βρίσκονται στη δικαιοδοσία του Δήμου. Συγκεκριμένα,  καταναλώνουν το 60% του φυσικού αερίου, το 60% του του ντίζελ  για θέρμανση και το 30%  της ηλεκτρικής ενέργειας, που καταναλώνεται συνολικά σε επίπεδο Δήμου. Συνεπώς, έχει σημασία να αποτιμηθεί πώς η εφαρμογή των δραστηριοτήτων που προέβλεπε το Πρόγραμμα, επηρέασαν την κατανάλωση ενέργειας στα σχολικά κτίρια.

Η Έρευνα πεδίου που υλοποιήθηκε με τη συμμετοχή σε ρόλο ερευνητή όλων των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα,  μεθοδολογικά περιλαμβάνει την αξιοποίηση ποιοτικών και ποσοτικών  ερευνητικών εργαλείων. Συγκεκριμένα χρησιμοποιήθηκαν

  • pre & post-test ερωτηματολόγια για μαθητές και εκπαιδευτικούς,
  • ερωτηματολόγιο σχολικής μονάδας για την αποτίμηση της εφαρμογής του προγράμματος,
  • αξιοποίηση στοιχείων και δεδομένων της εφαρμογής του προγράμματος, από δυο σχολικές μονάδες, μια Α/θμιας & μια Β/θμιας, ως μελετών περίπτωσης
  • άντληση απόψεων για το πρόγραμμα από δυο focus groups, ένα για κάθε μια από τις δυο σχολικές μονάδες.